Ruokien punnitseminen on sittenkin mielekästä ja mukavaa

Ruokien punnit­semi­nen on sittenkin miele­kästä ja mukavaa

Valmennusohjelmiin liitettävä ruokien punnitseminen ja kirjaaminen ei ole lähtökohtaisesti ollut millään tavalla oma juttuni.

Olen ajatellut, että moisesta vain ahdistuu ja suhde ruokaan menee ihan sekaisin. Sellaisestahan on varoiteltu vaikka kuinka ja sanottu, että älkää vain hyvät ihmiset laskeko kaloreita.

Kun en ole mikään ahmatti muutenkaan, niin eikö riittäisi vain se, että noudattaisin treeniohjelmaa ja söisin fiiliksen mukaan.

Oma kehonihan tietää ja kertoo kulloinkin, mitä missäkin tilanteessa eniten tarvitsen, eikö vain?

Toki niinkin voi tehdä.

Juuri sillä tavalla toimimalla olen saavuttanut nykyisen kehonkoostumukseni, jota minulla nyt olisi tarkoitus saada muutettua paremmaksi.

Kun tiedät, et arvaa

Siinä vaiheessa kun lähtee tavoitteelliseen ohjattuun valmennukseen, tulosten saavuttaminen tyssää tasan tarkkaan siihen, ettei ohjelmaa noudata.

Ruokavalion noudattaminen on aivan keskeinen juttu rasvanpoltossa. Haasteeksi voi nousta yhtälailla se, että syö liikaa, liian vähän tai vääränlaisia ravintoaineita.

Jos ohjelma perustuisikin pelkästään siihen, että syö vähemmän ja kuluta enemmän eikä millään muulla ole mitään väliä, silloinhan sitä ei edes tarvittaisi.

Siksi uuteen valmennukseen osallistuessani pyörittelin tätä asiaa seuraavista näkökulmista.

  • Haluanko panostaa ostamaani valmennukseen kuntosalitreenien muodossa, mutta skipata dieettipuolen seurauksella, etten saa kaipaamiani tuloksia?

  • Olenko valmis käyttämään kuukauden verran aikaani ja energiaani tähän ihan muuten vaan?

  • Vastaavasti, jos noudatan ohjeita tarkasti, onnistuminen hyvässä valmennuksessa on taattua.

Kumpi vaihtoehdoista motivoi ja tuottaa vähemmän stressiä? Tällä yhtälöllä ruokien punnitus kuulostaa minusta huomattavasti houkuttelevammalta.

Miksi kalorien lisäksi makrot ovat niin tärkeitä

Ihminen laihtuu sillä, kun syö vähemmän mitä kuluttaa. Kalori on kalori, tulisi se mistä hyvänsä. Matematiikka on siinä mielessä simppeliä.

Kuitenkin, tavoitteeni ei ole niinkään laihtuminen painon pudotuksen merkeissä vaan nimenomaisesti rasvamassan pudotus.

Lihasmassaa saisi mielellään tulla lisääkin. Valmennusohjelmassani se on kuntosalitreenien ansiosta mahdollista jopa miinuskaloreilla.

Jokaiselle päivälle on määritelty oma tarkka kalorikiintiönsä, mikä taas on edelleen jaoteltu makroravinteiden mukaan. Makroja siis ovat proteiinit, hiilihydraatit ja rasvat.

Kun käy salilla

Koska ohjelmaan kuuluvat lihasmassaa säästävät salitreenit, kehittymisen kannalta ei ole lainkaan yhdentekevää, missä suhteessa makroja saa.

Jos vaikkapa proteiinin määrä jää liian alhaiseksi, rasvan sijaan laihtuukin lihaksista, nälkä kiusaa ja vaativaa ohjelmaa tuskin edes jaksaa vetää loppuun asti.

Proteiinia tarvitaan tasan se määrä, että se palauttaa, korjaa ja kehittää kehoa riittävästi. Yhtä lailla liiallinen määrä heikentää tuloksia.

Rasvaakin tarvitaan riittävästi

Vastaavasti rasvaa tarvitaan sen verran, että keho toimii normaalisti ja hyvin.

Ravinnosta saatavilla rasvoilla on vaikutusta ihon ja hiusten kuntoon, aivojen toimintaan, nivelten terveyteen.

Rasvan saannilla on myös suuri merkitys hormonitoimintaan, jolla taas on elämän laadun kannalta suuri merkitys… noh, aivan kaikkeen.

Tiukka dieetti

Alkavalla dieetillä minun kokoisella naisella proteiinin saanti on noin 150 grammaa päivää kohden, rasvan 55 grammaa ja hiilareita tulee vain 60 grammaa.

Se on melko vähän.

Vaatii tarkkuutta, jotta noihin lukemiin pääsee. Normaalisti hiilihydraattien määrä ruokavaliossani päivää kohden on noin 160 grammaa vuorokaudessa, joten muutos on suuri.

Valmentaja on ilmoittanut, ettei tätä ohjelmaa tule jatkaa kuukautta pidempään, koska ravinnon saanti pidemmän päälle olisi liian niukkaa.

Oleellista on myös saada puoli kiloa kasviksia päivässä sekä muutamat muut pienet yksityiskohdat.

Haluan oppia syömään paremmin

Myönnän, että aikaisemmin olin saattanut lasketella rasvakahvien voimin pitkälti iltapäivän puolelle. Eihän sellainen ole mitenkään järkevää. Suuri osa kaloreista on tullut nestemäisenä, samalla varsin proteiini- ja ravinneköyhänä.

Kun aiemmin olen syönyt lähinnä fiilispohjalta, vaa’an kanssa syömisellä on tarkoitus oppia syvällisemmin tunnistamaan ruuan laatutekijöitä sekä ymmärtämään syy- ja seuraussuhteita. 

Hyvin koostettu dieetti on mainio keino omaksua uusia ruokailutottumuksia.

Lisäksi, onhan se huomattavasti miellyttävämpää, kun tietää mitä tekee. Aterioita kirjatessa näkee samalla myös sen, kuinka usein syö.

Kuinka paljon kultakin aterialta saa hiilareita, proteiinia, rasvaa ja minkä laatuista.

Valinnanvapautta lisäravinnehyllylle

Ruokia kirjatessa kertyy samalla tietoa saaduista suojaravintoaineista, kuten vitamiineista ja kivennäisaineista. Se taas auttaa olemaan valikoivampi siellä lisäravinnehyllyllä.

Kuinka usein sitä on ostanutkaan lisäravinteita mainoslauseiden innoittamana, vailla parempaa tietoa omasta todellisesta tarpeesta.

Esimerkiksi jos vaikkapa parapähkinöitä syö kourallisen päivässä, seleenilisä purkista on turha.

Eräänlainen optimi on se, että lisäravinteita ei juurikaan tarvitse, koska ravinto itsessään on niin laadukasta.

Uskon, että ruokien kirjaaminen ja ruokavalion seuranta antaa arvokasta tietoa, jotta pystyn saavuttamaan tavoitteeni.

Ravintolaskureissa on valinnanvaraa

Googlehaku tarjoaa runsaasti erilaisia ravintolaskureita, joilla voi seurata syömisiään.

Idea on kaikissa sama.

Ohjelmaan syötetään tiedot siitä mitä on syönyt ja minkä verran. Ohjelma sitten laskee ja antaa yhteenvetoa.

Suomenkielisiä palveluja löytyy niin ilmaisia kuin maksullisia.

  • Fatsecret on saanut paljon suosituksia helppokäyttöisen mobiiliapplikaationsa ansiosta. Palvelu on maksuton, mutta vastaavasti se sisältää runsaasti mainoksia.

  • Fineli on THL:n ylläpitämä elintarvikkeiden kansallinen tietopankki. Tiedon voi siis olettaa olevan luotettavaa.

  • Kiloklubi-palvelusta löytyy kalorinlaskentaa helpottava mobiiliapplikaatio. Maksullinen palvelu tarjoaa runsaasti sisältöä laihdutusteeman ympäriltä. Artikkeleja vilkaistessa tuntuu, että sivusto on tarkoitettu ylipainoisille ihmisille, joilla on vaikeuksia innostua liikkumisesta.

  • Sulamo.fi on myös maksullinen, mutta sen hinta on vain kolmekymppiä vuodessa. Fiilispohjalta valitsen lopulta tämän yksinkertaisen ja jopa askeettisen palvelun käyttööni.

  • Ravintosisältölaskurin kautta syödessä avautuu kokonaan uusi maailma, kun alkaa hahmottamaan, mitä ruuastansa oikeasti saa.

    Jaa:

    Facebook
    Twitter
    LinkedIn

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

    Ilmoilla

    Ajankohtaista

    Kaverin kanssa leffassa: The Last Duel

    The Last Duel on keskiaikaan sijoittuva elokuva, jonka ytimessä on raiskaus ja uskotaanko uhria. Toimittaja kävi katsomassa elokuvan raiskauksia tutkivan tohtorikoulutettavan juristi Tuija Salorannan kanssa. Elokuvasta löytyi yllättävän paljon yhtäläisyyksiä nykyaikaan.